پیش بینی بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با مدل سازی

4نوامبر 2020- محققان دانشکده مدیریت پروژه در دانشکده مهندسی دانشگاه سیدنی مدلی را ابداع کردند که هدف آن پیش بینی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.مشخص شده است که این مدل دارای دقت پیش بینی بالایی با دامنه ای از 79 تا 88 درصد است.

این مطالعه با استفاده از مجموعه داده های پیچیده ی بیماران و گردآوری و کنار هم قرار دادن آنها برای یافتن عوامل خطر موثر که احتمال ابتلا به یک بیماری را بالاتر می برند، پتانسیل یادگیری ماشین در پزشکی را به نمایش گذاشت.

در سراسر جهان، نزدیک به نیم میلیارد نفر با دیابت نوع 2 زندگی می کنند، یک بیماری پیشرونده که بدن را در برابر اثرات طبیعی انسولین مقاوم می کند.

دکتر Shahadat Uddin، محقق ارشد این تحقیق گفت: بر اساس مطالعه ی ما، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. با این حال، همیشه مشخص نیست که چه کسی به آن مبتلا خواهد شد، و از سوی دیگر آزمایش و نظارت می تواند وقت گیر و پرهزینه باشد.

دکتر Uddin، با همکاری دکتر Arif Khanو دکتر Ekramul Hossainاز محققان دانشگاه سیدنی، این مدل را با استفاده از داده های اداری ارائه شده توسط صندوق بهداشت خصوصیCBHS ، توسعه دادند.

مجموعه داده های اداری از بیمارستان های خصوصی استرالیا جمع آوری شد که حاوی اطلاعات پذیرش بیماران و خلاصه ای از شرح حال بیماران در هنگام ترخیص بود.

دکتر Uddin، گفت: مطالعه ما نشان داد که شیوع نارسایی کلیوی، اختلالات مایعات و الکترولیت ها، فشار خون بالا و چاقی در بیمارانی که همزمان به بیماری های قلبی عروقی و به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، به طور قابل توجهی بیشتر از بیمارانی است که تنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

وی گفت: این بیماری های مزمن، اختلالات و شرایط به طور مکرر در طی پیشرفت بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابتی نوع 2 اتفاق می افتند.

آنچه این مطالعه نشان داد این است که می توان از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل شبکه ای داده های بهداشتی برای درک بهتر پیشرفت بیماری استفاده کرد. مدل پیش بینی خطر ابتلا به بیماری هم آیند ما می تواند برای پزشکان و ذینفعان، از جمله بیمه های بهداشتی دولتی و خصوصی بمنظور توسعه ی برنامه های مدیریت سلامت برای بیماران در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن متعدد، مفید باشد.

این تیم نرم افزاری را- اکنون در نسخه بتا - برای اجرای این مدل توسعه داده است.

یک نکته کلیدی حاصل از این تحقیق این بود که سیستم های کدگذاری در بیمارستان ها و در میان ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی متفاوت است، و همین موضوع کمّی سازی خطر بیماری را دشوار می کند.

دکتر Uddin، گفت: برای دستیابی به درک منسجم و گسترده تر از خطرات بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، مطالعه ما یک روش برنامه نویسی جهانی را پیشنهاد می کند، که به شما اجازه می دهد تا داده های بهداشتی را بهتر تجزیه و تحلیل کنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-heart-disease-people-diabetes.html